Konklusjon og konkurrenter

BMW får palmen for motorteknologi og kjøreegenskaper. Når det gjelder komfort og finish er konkurrentene til tider mer overbevisende.

Publisert
Sist oppdatert

På dette nivået eksisterer det i dag bare to seriøse konkurrenter, Audi og Mercedes-Benz. Denne tyske trioen parkerer alle når det kommer til ultra-sterke dieselmotorer i premium-innpakning.

816.000+256.000=1.072.000

BMW 535d Touring koster fra 816.000 kroner. Da er sekstrinns automatgir med mulighet for manuelt girskift inkludert. Det samme er elektronisk klimaanlegg og fartsholder. For å få utnyttet bilens potensiale fullt ut er systemene Aktiv Front Steering og Dynamic Drive å anbefale, men det koster nesten 40.000 kroner ekstra. Testbilen var fullspekket med luksuriøst utstyr og i stor grad unnværlig ekstrautstyr som panoramasoltak i glass (18.200 kroner), navigasjonssystem (24.400 kroner), TV-funksjon (11.400 kroner) og head-up display (kjøreinformasjon projisert på frontruten) til 14.800 kroner. En del utstyr kunne vært standard i denne prisklassen. Totalt koster ekstrautstyret på den bilen vi hadde til rådighet 256.000 kroner, hvilket medfører at man må bla opp den nette sum av 1.072.000 kroner for hele herligheten.

Ingen over, ingen ved siden... ennå

Mercedes har en dieselmotor som på papiret nærmer seg BMW-maskinen. Den sitter i Mercedes E 400 CDI og yter 260 hestekrefter og 560 newtonmeter (samme som maksimalt dreiemoment på 535d) ved 1.700 omdreininger. Nå finner vi ikke denne modellen som stasjonsvogn i Mercedes' norske katalog. Heftigste diesel i en E-klasse stasjonsvogn finner vi i 320 CDI som har katalogpris 795.800 kroner med femtrinns automatgirkasse.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.