Konklusjon og konkurrenter

Rundt 300.000 kroner er det mange fine mellomklasse-sedaner, og hver og en av de vil merke at den nye Passaten har meldt seg på.

Publisert
Sist oppdatert

De merker det i og for seg nå også, utgående modell har ved hjelp av utstyrsoppgraderinger fortsatt å selge godt. Det er ikke spesiellt dristig å mene at den nye Passaten vil selge godt, og kankje heller ikke så dristig å tro at den vil toppe salgstatistikken.

Litt mer dristig er det å utrope den til klassens mest attraktive uten å ha kjørt den i direkte sammenlikning med gode biler som Toyota Avensis og Opel Vectra, men som vi ser det nå er det nødvendig å prøvekjøre Passat før man kjøper bil i mellomklassen.

Ikke billig

Det at Passaten er riktig priset betyr på ingen måte at den er billig. Ingen av bilene det selges mye av i denne klassen har som kjennetegn at de er spesielt prisgunstig. Men Passaten vi har kjørt denne gangen, 1,9 TDI Comfortline til 307.000 kroner, blir med hjelp av to utstyrspakker, Komfortpakke og Lys- og siktpakke (tilsammen 9.450 kroner), den mest velutstyrte og prisgunstige av de nærmeste konkurrentene.

Konkurrenten Passat vil knive mest med er Toyota Avensis. En velutstyrt Avensis 2.0 D-4D Sol koster 317.000 kroner. Den er sprekere enn Passaten fordi 2-literen yter 116 hestekrefter og 280 Nm ved 2.000 o/min. De 11 hestekreftene sørger for at 0-100 km/t går på 11,2-sekunder, Passaten trenger 12,4.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.