Konklusjon og konkurrenter

Kombiutgaven av Octavia er rimelig stødig plassert i mellomklassen, den like lange stasjonsvognen har imidlertid flere konkurrenter.

Publisert
Sist oppdatert

Kombiutgaven er naturlig å sammenligne med biler i mellomklassen. Spesielt for Octavia er at stasjonsvognen er like lang som kombikupeen, i motsetning til for eksempel Ford Focus og Opel Astra der stasjonsvognutgavene er betydelig lengre.

Særlig Opel Astra er en typisk representant for moderne kompaktklassestasjonsvogner, 26 centimeter lengre enn kombiutgaven og med 8 centimeter lengre akselavstand. Den har også nesten like stort bagasjerom som Octavia. Og Astras nesten like nye storebror Vectra er hele 482 centimeter som også det sprenger klassegrenser.

Octavia og Octavia er gode eksempler på hvordan inndelinger i kompaktklasse og mellomklasse blir stadig mer intetsigende. For eksempel er det ikke mange som vil sammenlikne Astra med Volvo V50, men bilene er omtrent like store. På samme måte er Octavia på størrelse med Audi A4 Avant, men også det virker som en litt forkjær sammenlikning.

Billigere enn mellomklassen

Har du kriterier som bagasjeplass og automatgir høyest på listen vil Octavia definitivt være et godt kjøp sammenliknet alle biler som befinner seg i mellomklassen. De den ikke tar på pris tar den grundig på utstyrnivå, og som en ny bil med relativt høyt sikkerhetsnivå vil den ha ytterligere fortrinn. En typisk mellomklassebil som Toyota Avensis og en liten mellomklassebil som Volvo V50 koster minimum 20.000 kroner mer med 1,6-litere under panseret, og med automatgir og tilsvarende utstyrsnivå blir prisforskjellen mer enn doblet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.