De koreanske bilmodellene blir stadig bedre, noe Kia Sportage er et talende eksempel på. Det er imidlertid ingen tvil om at koranske bilmerker fortsatt har lavere status her i landet enn sine japanske konkurrenter. Dette faktum gjenspeiles i bruktmarkedet, som reagerer med å gi koreanske bilmodeller et større verditap enn japanske.
Dette er et faktum norske nybilkunder er nødt til å ta hensyn til. Derfor er det så synd at Kia Sportage er såpass høyt priset. Sportage er nemlig en god bil som hadde hatt potensiale til å bli en storselger her i landet - med riktig pris.
2.0 LX: 300.000 kr
La oss se nærmere på hva Kia Sportage egentlig koster. Vi starter med inngangsmodellen, 2.0 LX. Denne bilen har en helt grei 142-hesters bensinmotor under panseret og koster 300.000 kroner. Dette er en lav pris, den tilsvarende utstyrte og motoriserte Hyundai Tucson koster 20.000 kroner mer.
Problemet for 2.0 LX, er at den mangler essensielt utstyr som fjernbetjent sentrallås og ESP. I tillegg mangler bilen lakkerte støtfangere og dørlister.
2.0 EX: 330.000 kr
Vi mener derfor at man må opp på EX-modellen for at Sportage skal bli aktuell. Dette er en svært velutstyrt bil som har det meste bortsett fra radio. Prisen, 330.000 kroner, virker i utgangspunktet ikke så altfor høy når man tenker på at seks kollisjonsputer, ESP, elektronisk klimaanlegg, alarm og fartsholder følger med på kjøpet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger