Konklusjon og konkurrenter

Nye Golf har ennå ikke dukket opp som stasjonsvogn, så det er 307 og Corolla som blir utfordringen - og en annen spennende nykomling med enormt bagasjerom; Astra.

Publisert
Sist oppdatert

Og det er ikke tilfeldig at det er bestselgere i klassen vi har trukket frem, Focus stasjonsvogn hører til i klassetoppen. Det er som allrounder at Focus skårer poeng, og det den mangler i sjarm tar den igjen med å være blant de aller triveligste på veien. Dessuten er prisen, 218.000 kroner for en Focus 1,6 Trend med 100 hestekrefter, ganske gunstig.

Opel Astra

Av de tre konkurrentene som vi ser på som de største utfordringene, er det nye Opel Astra stasjonsvogn som har det største bagasjerommet. Den er også lengst, og strekker seg over 451 centimeter. 220.000 kroner pluss ESP til 6.000 kroner for en Astra 1.6 Enjoy gjør Opelen litt dyrere enn Focus, men størrelsen og fem ekstra hestekrefter gjør at de stiller ganske likt.

Peugeot 307

Peugeot 307 stasjonsvogn stiller litt i skyggen av 307 SW som har et mer fleksibelt interiør. 307 er den bilen i klassen som gir mest storbilfølelse når du sitter bak rattet, og den har også et romslig bagasjerom. Prisen på 242.000 kroner kan bare delvis forklares med ti ekstra hestekrefter.

Toyota Corolla

Corollaen er den i denne gjengen med mest moderat bagasjerom. Til gjengjeld er den sprekest og har klart mer utstyr. En 1,6 Sol vil koste 227.000 kroner med en sprek motor på 110 hestekrefter. Selv om Corolla er den minste bilen stiller den godt i konkurransen fordi den er så velutstyrt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.