Konklusjon og konkurrenter

Toyota Yaris Turbo er en morsom, kvikk og sterk småbil. Prisen er imidlertid i drøyeste laget.

Publisert
Sist oppdatert

Yaris Turbo koster 270.000 kroner, noe som etter vårt syn er en stiv pris. Til sammenligning koster lillebror Yaris T-Sport bare 209.000 kroner. Det betyr at Turbo-utgaven koster 61.000 kroner mer enn T-Sport, til tross for at effektøkningen kun medfører 27.000 kroner i økt avgift.

Hadde Yaris Turbo kostet 230.000 kroner, hadde den vært et svært godt kjøp. Ja, selv til 240.000 kroner ville bilen forsvart sin pris. 270.000 kroner blir imidlertid for drøyt når vi vet hva konkurrerende bilmerker har å by på.

Seat Ibiza 1.8 VT

Et av de mest interessante alternativene heter Seat Ibiza 1.8 VT. Denne bilen kan skilte med en flott 1,8-liters turbomotor som yter 150 hestekrefter og 220 Nm. Som vi husker yter Yaris-motoren 196 newtonmeter. Ibizaen bruker 8,4 sekunder fra 0 til 100, 0,5 sekunder mer enn Yaris Turbo. Til gjengjeld er motoren kraftigere. Det som er enda viktigere, er at Ibiza er en betydelig større bil en Yaris. Ibiza er 395 centimeter lang (Yaris 364) og 170 centimeter bred (Yaris 166). Det aller viktigste argumentet for Ibiza er imidlertid prisen - 256.000 kroner. Det betyr at Ibiza er 14.000 kroner rimeligere enn Yaris Turbo, og det til tross for at prisen inkluderer fem dører.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.