Konklusjon og konkurrenter

Som dere allerede har skjønt er dette en bil vi kan anbefale. Både prisen og motoren bidrar til det.

Publisert
Sist oppdatert

Resten av Astra-programmet er forholdsvis normalt priset, men av en eller annen grunn er denne modellen kunstig lavt priset. Den gjør rett og slett at flere av de andre Astramodellene fremstår som litt lite attraktive.

Utstyr

Astra 1.9 CDTi er ikke fullt utstyrt til 274.000 kroner. Den mangler litt av hvert, men en pakke til 13.900 kroner som inkluderer radio/CD, fartsholder, automatisk klimaanlegg, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) gjør dette til en fullt brukbar bil. Metallic lakk koster 4.100 kroner. Dette tilsvarer spesifikasjonen på vår bil, og selv om den da koster 292.000 kroner er det fortsatt en meget god pris.

Hvorfor?

Grunnen til at dette kan kåres til en kanonpris er at en Toyota Corolla 2.0 D-4D Sol med 116 hestekrefter og 280 newtonmeter koster omtrent det samme. Den er priset til 290.100 kroner. Det er da med et tilsvarende utstyrsnivå og en forholdsvis mye slappere motor. Renault Megane 1.9 Dci med 120 hestekrefter og 270 newtonmeter koster 285.900 kroner. Skoda Octavia som vi egentlig sammenligner med mellomklassen må også tas med i betraktningen her. Astra er størst i kompaktklassen og Octavia er minst i mellomklassen. Det skiller bare 6 centimeter mellom disse stasjonsvognene. Octavia stasjonsvogn med 2-liters dieselmotor med 140 hestekrefter koster drøyt 320.000 kroner, riktignok med en skikkelig utstyrspakke.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.