Blant de litt de litt dyrere mellomklassebilene har konkurransen økt ved at stadig flere produsenter sikter mot dette segmentet. Sistemann på banen er Volvo med S40/V50. Volvoene er litt mindre enn konkurrentene i denne delen av markedet, men med kjøreegenskaper og komfort som holder høyt nivå.
Dyr
381.000 kroner koster en Volvo S40 med 2,4-liters motor på 140 hestekrefter og med femtrinns automatgirkasse. Det er 30.000 kroner mer enn for vår Audi, og siden ytelsene er omtrent på samme nivå blir prisforskjellen drøy. Større slagvolum gjør at Volvoen pådrar seg litt ekstra avgifter, og selv om 1,8-literen hadde vært tilgjengelig med automatgir ville nok ytelsene blitt litt for bleke i forhold til det Audien med trinnløs girkasse leverer.
Omvendt
Mercedes-Benz gjorde det motsatte av Audi når de ga C-klasse litt midtlivsstøtte i fjor. Det var først og fremst interiøret som ble oppgradert, og bortsett fra noen klare glass over frontlyktene er det ikke lett å skille en før og etter C-klasse. Men med en prislapp på 394.000 for en C180 med automatgir blir også Mercedesen noe dyr. Riktignok får du 13 hestekrefter og mer dreiemoment ekstra hvis du velger C-klasse, men i praksis gjør den effektive Audi-girkassen sitt til at du ikke på noen vis vil bli hengende etter i en A4.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger