Kompaktklassebiler med spreke dieselmotorer er en glimrende idé. Det finnes flere spennende modeller, men videre i testen vil vi konsentrere oss om de nyeste.
konkurrenter
Ford Focus Ghia 2.0 Tdci som vi har kjørt denne gangen koster 307.400 kroner. Billigste versjon av Focus med denne motoren heter Sport og koster 299.400 kroner. Konkurrent nummer 1 er den nye Golfen. I Sportline-versjon med 140 hestekrefter koster den 286.310 kroner. Golfen mangler da litt utstyr, men vil med større motor fremstå som et like godt alternativ selv om Focus er litt større. Den store bomben er igjen Opel Astra 1.9 Cdti med hele 150 hestekrefter. Den er riktignok litt mindre og kortere enn Focus, men følg med nå. Utropspris for denne bilen er 259.400. Altså nesten 50.000 under en Focus 2.0 Tdci. Nå skal det sies at Astra må oppgraderes med litt utstyr, men likevel er det noen titusener å spare på å velge Astra.
Av andre alternativer finnes også Peugeot 307 med den samme motoren som i Focus. Den koster enda mer. Den starter på 319.900 kroner. Den regnes heller ikke helt som en ny bil lengre. Toyota Corolla leveres ikke med mer enn 116 dieselhester og 250 newtonmeter. Det blir for lite her og bilen koster også 279.900. Det er dyrere enn Astra som har 150 hestekrefter. Klarer du deg med litt mindre effekt er også BMW 118d Business innenfor rekkevidde. Den koster 299.900 kroner og har 122 hestekrefter og 280 newtonmeter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger