Konklusjon og konkurrenter

De viktigste argumentene for Smart Fortwo er parkeringsvennlighet, lavt drivstofforbruk og lav pris. Men er prisen lav nok?

Publisert
Sist oppdatert

Absolutt rimeligste Fortwo, en Pure med 50 hestekrefter, starter på 120.000 kroner. Med 61 hestekrefter, slik vi hadde, stiger prisen til 128.000 kroner. Og hvis vi avanserer til utstyrsnivå Pulse er vi oppe i 139.000 kroner. Med radio, manuelt klimaanlegg og elektrisk speiljustering ender vi opp på rundt 150.000 kroner.

Kia Picanto og Daewoo Kalos

Dette er i utgangspunktet en overkommelig pris for en bil med ESP, halvautomatisk girkasse, radio og klimaanlegg. Men - og det er et stort men - bilen er svært liten og rommer kun to passasjerer. Med dette i bakhodet er ikke prisen spesielt lav. I hvert fall ikke hvis vi sammenligner med femseters minibiler. For eksempel Kia Picanto 1.0, som koster 145.000 kroner i høyeste utstyrsnivå. Eller den større Daewoo Kalos 1.2 SE Air, som koster det samme.

Disse bilene kan riktignok ikke skilte med ESP og kan ikke parkeres på tvers. Til gjengjeld byr de to koreanerne på fem dører og langt bedre plass enn Fortwo.

Småbilene 30.000 dyrere

De etablerte småbilene, så som Ford Fiesta, Honda Jazz og Volkswagen Polo, koster fort 180.000 kroner med tilsvarende utstyrsnivå. Til gjengjeld leveres disse da med større motorer, langt mer plass og høyere komfort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer