Hvis vi tar utgangspunkt i at A8 konkurrerer mest med BMW 7-serie må vi plukke frem 740dA. Den har mindre effekt, lavere dreiemoment og koster i utgangspunktet drøye 50.000 kroner mer. Den har heller ikke firehjulsdrift. Hviken bil som er penest legger vi oss ikke opp i, men vi rangerer Audi A8 øverst. Kundene på disse bilene er også på linje med oss. 31 har valgt A8 hittil i år, mens bare 9 stykker har valgt 7-serie. Når det gjelder S-klasse begynner det å bli en vel gammel bil, men finnes i en variant som heter S400 CDI. Den koster litt mindre enn BMW 740dA, men har også mindre effekt og dårligere ytelser. Verstingen i klassen er Volkswagen Phaeton. Den har en femliters V10-motor med 313 hestekrefter og 750 newtonmeter. Den veier imidlertid 4-500 kilo mer enn konkurrentene og går så vidt fortere enn BMW og Mercedes. Salget av Phaeton og S-klasse er heller ikke noe å hoppe i taket for. 11 S-klasser og 4 Phaeton har funnet eiere i Norge hittil i år.
Konklusjon
A8 fremstår som en svært attraktiv bil i dette selskapet. Det ser man også på statistikken. Det selges mer A8 enn det selges av alle de andre til sammen. Det finnes mange argumenter for kjøpe A8. Den har en spiselig pris sammenlignet med konkurrentene, den har sterkest motor, best ytelser, firehjulsdrift og er tvers igjennom en bil som er en drøm å kjøre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger