Produsenter med stort salgsvolum i kompaktklassen blir nå tvunget til å se over modellutvalget sitt. En talsmann for Ford sier til bransjeavisen Automotive News at den nye Ford Focusen er nøye posisjonert slik at den ikke skal møte disse bilene i direkte konkurranse. Problemet for de som har levd med store volumer i denne klassen er at nykomlingene på en måte direkte forsyner seg av den delen av markedet med best fortjeneste.
Ingen nykomling
Det er ikke helt riktig å kalle A3 Sportback for en nykomling, inntil i fjor fantes det en femdørsvariant av gammel modell. Det nye med A3 Sportback er at den i mye større grad dekker behovene for plass, og på den måten er attraktiv for mange flere.
Vår testbil er en kostbar bil, 338.000 kroner før ekstrautstyr gjør den 100.000 kroner dyrere en volumselgerene i klassen. Den A3 Sportback som er satt i mer direkte konkurranse er utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor og koster 250.000 kroner med metallik lakk og vinterhjul.
BMW og Volvo
For å ta den kanskje mest overraskende konkurrenten først, Volvo V50 med 2-liters dieselmotor med tilsvarende ytelser koster omtrent akkurat det samme som A3 Sportback. Også Volvoen er mer stasjonsvognaktig men ikke fullt ut en firkantet kasse, og er leverer mer plass enn A3 Sportback. Vi vurderer motoren i Volvoen som mer harmonisk enn 2,0 TDI-motoren. A3 Sportback trekker det lengste strået når svingene kommer tett.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger