1,8-literen sørger for at prisforskjellen til konkurrentene er mindre enn den pleier. Det kan godt tenkes at det er Audis bruk av 1,8T-motoren som har fremtvunget kompressorløsningen hos Mercedes-Benz.
Audi 1,8T Avant 190HK
Avgiften på sylindervolum har lenge vært en fordel i Norge for Audi. Versjonen med 190 hestekrefter holder fint følge med C 230 K, og er 36.000 rimeligere. Turbomoteren har litt lavere dreiemoment, men til gjengjeld er det fullt tilgjengelig fra 1.980 o/min. Den gir seg litt tidligere enn kompressormotoren, og ut i fra erfaring med de to variantene mener vi kompressormotoren er en morsommere motor.
Standardutgavene av Audi A4 kombinerer komfort og sport bedre enn C-klasse, mens C-klasse er den som trekker det lengste strået i en ren komfortsammenlikning. Audis sportspakker er for spesielt interesserte, og fjerner i praksis det meste av komforten.
De andre
En BMW 320i Touring koster 421.000 kroner og på papiret har den liknende toppfart og akselerasjon. Kjøreopplevelsen er imidlertid en helt annet, i BMWen vil du alltid jage turtall for å få ut effekten. For å få en like komfortabel tilgang på krefter må man opp i 325i Touring som med 511.000 kroner er relativt mye dyrere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger