Konklusjon og konkurrenter

Plass, kjøreegenskaper og pris gjør RX-8 til en interessant kandidat i en liten klasse.

Publisert
Sist oppdatert

Vår testbil var den dyreste av fire varianter i prislisten, og det er ganske enkelt å holde alternativene fra hverandre. Prisen bestemmes først og fremst av motoreffekten, der 192-hesteren koster 460.000 kroner og 231-hesteren 550.000 kroner. I tillegg kan hver av versjonene utstyres med soltak, og da øker prisen med 10.000 kroner.

Standardutstyret er omfattende med 18-tommers lettmetallfelger, skinnseter, ESP og radio/CD-spiller. Vi savnet egentlig kun fartsholder for de lange motorveietappene.

TT og 3-serie Coupe

Fire seter og gode ytelser, kombinert med sportslighet gjør at vi kun ser to direkte konkurrenter til RX-8. Den noe mindre Audi TT er vel den mest åpenbare konkurrenten. Versjon med 1,8-liters turbomotor på 225 hestekrefter koster 574.200 kroner uten ekstrautstyr. Forskjellen i basispris kan klart forsvares med Audiens firehjulsdrift, men plassen er en god del mindre og det er for eksempel ikke plass til voksne i baksetet. Bagasjerommet er også en god del mindre. TTen er sterkere enn RX-8 med 280 Nm tilgjengelig ved 2.200 o/min. Toppfarten er litt høyere, men RX-8 når 100 km/t to tideler raskere enn Audien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer