Vår testbil var toppmodellen i utstyrnivå Intense, en seksseter som koster 404.900 kroner med automatgir. Billigste versjon med ESP er Invite til 379.900, det er en syvseter uten automatgir.
Flerbrukskonkurrenter
Vi har sett litt nærmere på konkurrenter som kan leveres med automatgir. Det som gjør Grandis gunstig er at den levers med en relativt mye sprekere og sterkere motor enn konkurrentene til tross for ganske like priser.
En Citroen C8 koster med 2-liters motor med 137 hestekrefter og automatgir starter godt under 400.000 kroner, men den mest sammenliknbare er SX-versjonen til 420.700 kroner med blant annet ESP og elektronisk styrt klimaanlegg. Dette er tvillingbroren til Peugeot 807 som kommer i to versjoner, femseteren SR til 397.600 kroner og den bedre utstyrte ST til 436.900 kroner som er syvseter som standard. Begge disse er klart tregere enn Grandis, blant annet trenger de 14,4 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Grandis bruker 11,7 sekunder på samme øvelsen.
Også Renault Grand Espace er på mange måter en konkurrent til Grandis, men den er ganske dyr. Den korte versjonen starter på 442.000 kroner med en 2-liters turbomotor på 165 hestekrefter, men kan ikke leveres med automatgir. Grand Espace koster 480.800 kroner med den samme motoren og automatgir, og blir med det litt for dyr til å kunne sammenliknes direkte.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger