Konklusjon og konkurrenter

Den litt spesielle motoren og ESP-systemet gjør at det ikke er alt for mange direkte konkurrenter. Høy pris hjelper heller ikke noe særlig.

Publisert
Sist oppdatert

Testbilen koster 454.900 kroner, de billligste bilene i klassen starter på rundt 300.000 kroner og automatgir-alternativene begynner rundt 360.000 kroner. Ett unntak er Subaru Forester som kan levers med automatgir til 311.900 kroner.

Tilsvarende ytelser

Land Rover Freelander kan leveres med en 2,5-liters V6-motor som leverer 177 hestekrefter og 240 Nm ved 4.000 o/min. Det er en motor som i bruk føles ivrigere enn den i X-trail, men som har ett svært høyt bensinforbruk med 1,24 l/mil ved blandet kjøring. På prislappen står det 472.500 kroner.

Ett spennende alternativ er nykomlingen Mitsubishi Outlander. Med en 2,4-liter på 160 hestekrefter og med ett dreiemoment på 216 Nm ved 4.000 o/min henger den godt på X-trail i akselerasjonen, og har betydelig høyere toppfart. Med automagir koster en Outlander Sport 389.900 kroner.

En liten rakett i dette selskapet er turboversjonen av Subaru Forester. En 2-liters boksermotor på 177 hestekrefter og 245 Nm ved 3.200 o/min sørger for at denne parkerer resten av gjengen, spesielt i akselerasjonsøvelsen. X-trail, Freelander og Outlander trenger alle over 11 sekunder for å nå maksimalt tillatte hastighet i kongeriket, Forester klarer seg med 8,7 sekunder. Med automatgir koster Subaruen 429.900 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer