Konklusjon og konkurrenter

Den litt spesielle motoren og ESP-systemet gjør at det ikke er alt for mange direkte konkurrenter. Høy pris hjelper heller ikke noe særlig.

Publisert
Sist oppdatert

Testbilen koster 454.900 kroner, de billligste bilene i klassen starter på rundt 300.000 kroner og automatgir-alternativene begynner rundt 360.000 kroner. Ett unntak er Subaru Forester som kan levers med automatgir til 311.900 kroner.

Tilsvarende ytelser

Land Rover Freelander kan leveres med en 2,5-liters V6-motor som leverer 177 hestekrefter og 240 Nm ved 4.000 o/min. Det er en motor som i bruk føles ivrigere enn den i X-trail, men som har ett svært høyt bensinforbruk med 1,24 l/mil ved blandet kjøring. På prislappen står det 472.500 kroner.

Ett spennende alternativ er nykomlingen Mitsubishi Outlander. Med en 2,4-liter på 160 hestekrefter og med ett dreiemoment på 216 Nm ved 4.000 o/min henger den godt på X-trail i akselerasjonen, og har betydelig høyere toppfart. Med automagir koster en Outlander Sport 389.900 kroner.

En liten rakett i dette selskapet er turboversjonen av Subaru Forester. En 2-liters boksermotor på 177 hestekrefter og 245 Nm ved 3.200 o/min sørger for at denne parkerer resten av gjengen, spesielt i akselerasjonsøvelsen. X-trail, Freelander og Outlander trenger alle over 11 sekunder for å nå maksimalt tillatte hastighet i kongeriket, Forester klarer seg med 8,7 sekunder. Med automatgir koster Subaruen 429.900 kroner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.