Konklusjon og konkurrenter

Konkurransen er hard også i denne klassen, men Saab har noen helt klare fordeler.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


Det er ingen tvil om at dette er bilen for de som vil leve et anonymt kabrioletliv uten noen form for negativ oppmerksomhet. I tillegg har den en prisfordel kontra de tyske konkurrentene.

Tyskerne

Audi, BMW og Mercedes har alle fireseters kabrioleter i denne klassen. Mercedes stiller med CLK 200 Kompressor som koster over 100.000 kroner mer enn Saab som starter på 448.300 i utgaven Linear. CLK 200 har en 1,8 liters motor med 163 hestekrefter. BMW 318Ci kabriolet koster litt mindre enn Saab, men har også litt mindre motor. Den rommer en toliters motor med 143 hestekrefter og koster fra 433.000 kroner. Avansement til rekkesekser i BMW 320 Ci presser prisen til drøye 500.000 kroner. Audi A4 1.8T med 163 hestekrefter koster fra 443.600 kroner. Den har turbomotor og forhjulstrekk i likhet med Saab. BMW og Mercedes er fortsatt trofaste mot bakhjulsdriften. Alle prisene gjelder også med manuell girkasse og for billigste variant av bilene.

Konklusjon

I praksis vil de tyske bilene koste mye mer enn Saab når det er korrigert for utstyr. Vår testbil koster 474.300 inkludert alt sportsutsyr, med skinn, styling, store felger og pynt i interiøret. Det gjør Saab 9-3 til sterkt kort i dette følget. I tillegg overbeviser motoren og kvalitetsfølelsen er bra nok i den prisklassen den befinner seg i. Står bakhjulsdrift, luksus og glamour på ønskelisten må turen gå til tyskerne.

Tekniske data finner du mer om her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer