Konklusjon og konkurrenter

Kun én bil kan muligens måle seg med Peugeot 307 CC - landsmannen Renault Megane CC.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


Vi prøvekjørte Renault nye stolthet i Sevilla allerede i september i fjor, og vår utsendte vendte hjem med en positiv omtale. Vi skulle egentlig ha testet Megane CC i forrige uke, men den norske Renault-importøren har enda ikke fått sine demo-biler kjøreklare. Derfor kan vet vi forelpig ikke om Megane CC er en like god bil som Peugeot 307 CC.

Eneste potensielle utfordrer

Grunnen til at vi legger så stor vekt på Megane CC, er at vi anser dette for å være den eneste bilen i denne prisklassen som kan utfordre 307 CC. Volkswagen New Beetle har for mange svake sider til at den kan måle seg. Utgående Opel Astra fremstår som en tragedie sammenlignet med 307 CC og er attpå til dyrere. Citroën C3 Pluriel og lillebror 206 CC er for små, mens Ford StreetKa bare har to seter. Det samme gjelder MG-TF og Toyota MR2

Norges beste kabriolet-kjøp

Konklusjon og konkurrenter


Inntil vi har testet Renault Megane, tør vi derfor påstå at Peugeot 307 CC er Norges beste kabriolet-kjøp. Bilen har en startpris på 300.000 med en frisk 1,6-liters motor og er svært godt utstyrt. Blant annet følger elektronisk stabilitetsprogram (ESP), rattbetjent radio, elektronisk klimaanlegg, kjørecomputer, fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter og 16-toms aluminiumsfelger med på kjøpet. Hvis du er villig til å spytte i 15.000 kroner mer, blir du eier av skinnseter og hvis du øker med ytterligere 8.000 kroner får du den eksklusive fullskinn-pakken.

To biler i én

For 323.000 kroner sitter du da med en bil som gir deg kabriolet-opplevelser om sommeren, samtidig som den er en fullverdig kupé om vinteren. 307 CC kan i tillegg skilte med et flott interiør, god støyisolering, enorm plassfølelse, god bagasjeplass og fine kjøreegenskaper.

Ikke velg 177-hesteren

Konklusjon og konkurrenter


Vi ble altså skuffet over 177-hesters-motoren, og kan ikke anbefale denne. Vi ville derfor satset på 1,6-literen (110 hk) (300.000 kr) eller 2,0-literen (136 hk) (348.000 kr). Vi kjenner begge disse motorene godt fra andre Peugeot-modeller og vet blant annet at 1,6-literen gjør en god jobb i en ordinær 307.

Nye tester kommer

Om 1,6-literen er kraftig nok for den noe tyngre 307 CC, gjenstår imidlertid å se. Vi vil derfor så raskt som mulig gjennomføre tester av de to minste motoralternativene, for å finne ut hvem av dem som egentlig passer 307 CC best og om 136-hesteren forsvarer merkostanden på nesten 50.000 kroner.

  • Du finner mer informasjon om Peugeot 307 CC 177 hk her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer