Konklusjon og konkurrenter

Volvo V50 er et nytt og friskt alternativ til de tyske premium-produsentenes mellomklasse-stasjonsvogner.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


Volvo V50 er foreløpig kun tilgjengelig med fem motoralternativer. Bensinmotorene har slagvolum på henholdsvis 1,8, 2,4 (to effektversjoner) og 2,5 liter, mens dieselmotoren altså er en fin 2,0-liter. Snart kommer også en 1,6-liters bensinmotor, samt en dieselmotor med samme slagvolum.

V50: Fra 284.000 kroner

Med 1,8-literen (125 hk) under panseret starter V50 på 284.000 kroner, noe som er lavt sammenlignet med hovedkonkurrentene. For eksempel koster Audi A4 Avant 286.000 kroner med 1,6-liters motor (102 hk), mens BMW 316i Touring, som har en 1,8-liter (115 hk), koster 322.000 kroner. Billigste Mercedes-Benz-variant heter C 180 T Kompressor og koster 362.000 kroner (143 hk).

2.0D: Fra 340.000

Også dieselversjonen, 2.0D, kommer godt ut av en prissammenligning. V50 2.0 D (136 hk) koster 340.000 kroner, mens Audi A4 Avant 1.9 TDI (130 hk) koster 378.000 kroner. BMW 318d Touring (115 hk) koster 357.000 kroner, mens den mer aktuelle 320d (150 hk) koster 392.000 kroner. Mercedes-Benz er som vanlig dyrest og forlanger 403.000 kroner for en C 200 T CDI (122 hk). C 220 T CDI, som ligger nærmere Volvoen når det kommer til effekt (143 hk) og dreiemoment, koster hele 437.000 kroner, nesten 100.000 kroner mer enn V50.

Flere utstyrsnivåer

Konklusjon og konkurrenter


Nå skal det riktignok legges til at Volvo operer med flere utstyrsnivåer - en grunnutgave, Addition, Addition Plus, Premium og Premium Plus. Vårt testeksemplar var i utstyrsnivå Premium, og kostet 378.000 kroner. Dermed minsker prisforskjellen til Audi og BMW kraftig. Til gjengjeld er Premium-utgaven svært godt utstyrt. Blant annet omfatter standardutstyret elektronisk klimaanlegg med to soner, bi-xenon frontlykter, elektrisk regulerbart førersete med minnefunksjon, alarm, regnsensor, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, skinntrukket ratt og girspak-kule samt 16-toms aluminiumsfelger.

Ikke ribbet

Men selv om du velger grunnutgaven, er ikke bilen helt ribbet. Selv den billigste versjonen har elektronisk stabilitetsprogram (ESP), 6 kollisjonsputer, integrert radio, manuelt klimaanlegg, elektriske vindusheiser rund baut og kjørecomputer. Og ikke minst - en genial parkeringsbillett-holder.

Rask

Konklusjon og konkurrenter


Volvo V50 2.0D klarer 0 til 100 på 9,6 sekunder. Dette er selvsagt i seg selv ingen viktig øvelse, men sier likevel noe om motorens ytelser. Også her kommer Volvo godt ut, kun BMW 320D er raskere (9,3). Audi A4 1.9 TDI bruker 10,2 sekunder, mens Mercedes-Benz C 200 CDI bruker 12,1.

Blant de beste i klassen

Som vi har omtalt i denne testen, har nye Volvo V50 et par svakheter. Blant annet burde hjulopphenget fungert enda bedre over skarpe ujevnheteter. Også den svake nybilgarantien, som kun varer i to år, trekker ned.

Men det som først og fremst preger bilen, er de mange sterke sidene; det gjennomførte interiøret, den romslige plassen, de fine kjøreegenskapene og den opplevde kvaliteten. Vi mener derfor at nye Volvo V50 absolutt bør være med i beregningen hvis du vurderer en eksklusiv stasjonsvogn i mellomklassen.

  • Du finner mer informasjon om Volvo V50 2.0D her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer