For noen er det kun V8 som gjelder, og S-350 er beviselig ingen V8er. For alle praktiske formål mener vi det er en fornuftig sammenlikning, og den reduserte vekten mener vi i stor grad taler for en V6-løsning.
Nødvendigheter
Det er litt skremmende at du må bruke 184.000 kroner på ekstrautstyr for å få S-350 klar for innsats. Vi har sett nærmere på listen over ekstrautstyr, og mener det er mulig å klare seg med halvparten. Det er fullt mulig å bruke tilsvarende både hos BMW og Audi.
7-serie og A8
Det er liten tvil om at 7-serie fra BMW og A8 fra Audi er de hardeste konkurrentene til S-klasse. Alle tre måler noen centimeter over fem meter. Selv om ansiktsløftningen på S-klasse hjalp betydelig ser 7-serie og A8 mer moderne ut.
En BMW 735Ia koster 1.140.000 kroner, 70.000 kroner mer enn S-350. Du får 6-trinns automatgirkasse, V8-motor, 10 Nm mer men på høyere turtall, og 27 hestekrefter ekstra for pengene. Du får også en bil som føles litt kvikkere til tross for at den er tyngre.
I Audi A8 får det BMWen har pluss enda åtte hestekrefter og ikke minst firehjulsdrift. Den koster 3.000 kroner mer enn BMWen i utgangspunktet, og er også den et litt sportsligere alternativ enn S-klasse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger