Konklusjon og konkurrenter

X-Trail dCi er litt dyrere enn konkurrentene. Likevel er den klassens beste dieselkjøp.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


X-Trail byr på kjempegod plass, også for baksetepassasjerene. Kjøreegenskapene er gode, utstyrsnivået høyt og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) tilgjengelig. Den nye dieselmotoren er uten tvil klassens beste, noe som blant annet sørger for at X-Trail dCi også blir klassens raskeste bil.

Fra 352.000 kroner

X-Trail dCi starter på 347.000 kroner, da i Comfort-versjon. Med elektronisk klimaanlegg øker prisen til 352.000 kroner.

Sport-versjonen, som vi kjørte denne gangen, begynner på 377.000 kroner. Da er elektronisk klimaanlegg med i prisen og CD-spilleren byttet ut med en CD-skifter. I tillegg har antall kollisjonsputer økt fra to til fire og stålfelgene er byttet ut med aluminiumsfelger. Sport-versjonen har også tåkelys, midtkonsoll med armlene, hull i bakseteryggen og en sportslig takspoiler. Mot et pristillegg på 11.000 kroner, vil du også få elektronisk stabilitetsprogram.

Vi vil tro at de fleste klarer seg med X-Trail Comfort med elektronisk klima og ESP. Prisen blir da 363.000 kroner.

RAV4: Fra 340.000 kroner

Konklusjon og konkurrenter


Den viktigste konkurrenten heter RAV4, og i likhet med X-Trail har også denne bilen, som selger usedvanlig godt både i Norge og Europa forøvrig, nylig fått en ansiktsløfting. RAV D-4D koster 340.000 kroner og da følger både ESP, 6 kollisjonsputer og radio med på kjøpet. Elektronisk klimaanlegg må du imidlertid klare deg uten. Dette blir første standardutstyr i RAV4 Sport, som koster 360.000 kroner. Sport kan i tillegg skilte med lettmetallfelger, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, vareromsnett og skjermutbyggere.

Freelander: 349.000 kroner

Også Land Rover Freelander har nylig gjennomgått ansiktsløfting, en oppgradering som gjorde bilen godt. Bilen har imidlertid fortsatt så mange svakheter, at den etter vårt syn blir uinteressant sammenlignet med de to diesel-konkurrentene. Freelander 2.0 TD koster 349.000 kroner.

Klasselederen

Konklusjon og konkurrenter


RAV4 D-4D er altså noe rimeligere enn X-Trail dCi. Til gjengjeld er X-Trail mye større og dieselmotoren minst en divisjon over Toyota-motoren. Vi er derfor ikke i tvil om at X-Trail nå er klassens beste dieselkjøp. Så gjenstår det å se om en ansiktsløftet CR-V med en ny dieselmotor kan bli enda bedre da den kommer på markedet ved årsskiftet.

  • Du finner mer informasjon om Nissan X-Trail 2.2 dCi Sport ESP+ her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer