Konklusjon og konkurrenter

For noen uker siden kom det påstander om at Astra skulle bli usedvanlig rimelig. De siste dagene har andre aktører påstått at Astra tvert i mot blir dyr. Sannheten befinner seg et sted midt i mellom.

Publisert
Sist oppdatert

Astra er som nevnt tilgjengelig i fire utstyrsnivåer og med seks, etter hvert åtte, motorer. Inngangsmodellen heter Astra 1.4 Essentia og koster 190.000 kroner. Men denne er etter vårt syn uinteressant. Ikke nødvendigvis fordi motoren er for svak - vi har ikke kjørt 1,4-literen og kan ikke uttale oss om denne. Problemet er at Essentia-versjonene er så elendig utstyrt. Essentia mangler for eksempel klimaanlegg, høydejustering av førersetet, leselys for baksetepassasjerene samt lakkerte dørlister, speil og støtfangere.

225.000 kroner

Vi velger derfor å ta utgangspunkt i Enjoy, som tross alt har overnevnte utstyr. Vi velger også å ta utgangspunkt i 1,6-literen, som passer bilen godt. Vi ender da opp med en pris på 206.000 kroner, som i utgangspunktet høres svært rimelig ut. Men - også her er utstyrsnivået lavt. Vi går derfor inn på ekstrautstyrslisten og velger radio (3.900), elektronisk styring av klimaanlegget (4.400), elektriske vindusheiser i bakdørene (2.700), kjørecomputer (2.150) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) (6.000). Dermed øker prisen med drøye 19.000 kroner, noe som gir en sum på cirka 225.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer