Konklusjon og konkurrenter

Er du mest opptatt av innkjøpspris velger du 100-hesters bensinmotor. Er du mer opptatt av kraft og forbruk, bestiller du Meriva 1.7 CDTI.

Publisert
Sist oppdatert

Opel Meriva 1.7 DTI i topputstyrsnivå Cosmo koster snaue 218.000 kroner. Velger du dette motoralternativet blir du eier av en ganske trist og slapp dieselmotor, noe du selvsagt ikke ønsker.

Derfor velger du heller Opel Meriva 1.6 Cosmo, som koster snaue 210.000 kroner. Dermed har du ikke bare spart 8.000 kroner - du blir også eier av en moderne 1,6-liters bensinmotor som yter 100 hestekrefter. Denne leverer blant annet langt bedre akselerasjon enn DTI-motoren - 13,3 sekunder mot 17,0. I tillegg er den, overraskende nok, mer fleksibel enn dieselmotoren. Bråk blir det også mindre av om du velger bensinmotor.

Kun 10.000 å spare på 87-hester

Hvorfor ikke velge 87-hesteren med samme slagvolum i stedet? Vel, vi har ikke kjørt denne motoren og skal derfor ikke uttale oss altfor bastant. Men fordi Opel Meriva 1.6 Cosmo med 87 hestekrefter koster snaue 200.000 kroner, er det kun 10.000 kroner å spare på å velge denne motoren fremfor 100-hesteren. Vi synes denne besparelsen er for liten med tanke på at 87-hesteren er en langt eldre konstruksjon, som blant annet kun har to ventiler per sylinder. Dette resulterer blant annet i tregere akselerasjon, dårligere fleksibilitet og et noe høyere forbruk - 0,78 mot 0,75 liter per mil ved blandet kjøring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer