Det er den godt avgiftstilpassede motoren som sørger for det. Det er kun Audi A4 1,8 T 190 som er i nærheten med motor under to liter. Enn effektiv trinnløs automatgirkasse sørger for imponerende akselerasjon, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, og prisen er konkurransedyktige 434.600 kroner. Dette er nok 9-3 Aeros hardeste konkurrent, og Saabens fortrinn er at den oppleves som sterkere på lave turtall. Vi mener også at den er hakket morsommere å kjøre.
Plagsom landsmann
En bil vi så vidt har kjørt, men ikke testet, er Volvo S40 T5. Med automatgir koster den litt mindre Volvoen 507.900 kroner. Den er råere enn 9-3 Aero, ut av en femsylindret 2,4-liter er det lokket ut 220 hestekrefter og 320 Nm ved 4.800 o/min.
Ferdig utstyrt vil Volvoen koste rundt 40.000 kroner mer enn 9-3 Aero, og dette er nok den bilen som ligner mest på Saaben i oppførsel og motorkarakteristikk.
BMW og Honda
512.000 kroner koster en BMW 325iA som er utstyrt med en rekkesekser som uten pustehjelp leverer 192 hestekrefter. Du får ikke kraftoverskuddet på lave turtall, men til gjengjeld får du en turtallsvillig motor i en bil som også gir mye kjøreglede.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger