Konklusjon og konkurrenter

Vi mener Opel Vectra stasjonsvogn er blant de mest attraktive i klassen.

Publisert
Sist oppdatert

God plass toppet med komfort er en suksessformel for biler i denne klassen, men det avgjørende er fortsatt pris. Biler i denne klassen skal ha elektronisk stabilitetssystem, og med det ekstrautstyret på plass har ikke Opel noe stasjonsvognsalternativ under 250.000 kroner. Under 300.000 kroner er det imidlertid mulig å få til en fornuftig utstyrt Vectra, mest fordi 1,8-literen er et helt greit motoralternativ i de fleste tilfeller.

Større enn de andre

Selv om Ford Mondeo kan tilby noen liter ekstra bagasjerom, er Vectra stasjonsvogn totalt sett en større bil. Vectra og Mondeo er omtrent like lange, begge er rundt ti centimeter lengre enn Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Også når det kommer til kjøreegenskaper skiller Mondeo og Vectra seg positivt ut.

I denne klassen er det hard konkurranse, og utstyrsforskjellene er små. Avensis er den nyeste av konkurrentene, Passat er moden for utskiftning og Mondeo har nylig fått en ansiktsløftning.

De tre nevnte konkurrentene tilbyr sprekere ytelser på sammenliknbare motorer. Passaten benytter seg av en 2-liter for å oppnå 130 hestekrefter og blir med det den sprekeste, men også noe dyrere. I Mondeo og Avensis er det tatt ut henholdsvis 125 og 129 hestekrefter av en 1,8-liter og med Avensis i tet er begge disse rundt sekundet sprekere enn Vectra fra 0-100 km/t.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer