
Etter en grundig vurdering så vi oss nødt til å plassere RAV4 på fjerdeplass da vi i januar testet fem høye firehjulstrekkere. Det var først og fremst den relativt dårlige plassen som ødela for RAV4, som blant annet ble sammenlignet med større konkurrenter som Honda CR-V og Nissan X-Trail.
Liten, men fleksibel
Den ansiktsløftede RAV4 har ikke blitt større. Det betyr at RAV4 fortsatt ikke bør være førstevalget hvis plass er avgjørende for deg. Men hvis du kan klare deg med plassen RAV4 byr på, er det ingen tvil om at RAV4 er et godt kjøp. Selv om RAV4 er mindre enn de nevnte konkurrentene, tar den igjen med fleksible løsninger. Baksetene kan reguleres i lengeretningen og om ønskelig fjernes helt. Dermed har RAV4 potensiale til å romme svært mye last. Det er kun når du samtidig ønsker å frakte baksetepassasjerer og mye last at RAV4 blir et dårligere alternativ enn hovedutfordrerne.
Dyrere, men mye utstyr
Riktignok har RAV4 blitt dyrere, med en startpris på 330.000 kroner. Til gjengjeld er utstyrsnivået høyt, med 6 kollisjonsputer, elektronisk stabilitetsprogram og rattbetjent radio som standartutstyr.

De to hovedutfordrerne, Honda CR-V og Nissan X-Trail koster omtrent det samme og kan begge skilte med elektronisk klimaanlegg og lettmetallfelger, noe RAV4 mangler. For å få dette utstyret må du opp i RAV4 Sport, som koster 350.000 kroner. Til gjengjeld mangler CR-V og X-Trail hodekollisjonsputer. Og CR-V kan ikke leveres med elektronisk stabilitetsprogram.
Sjarmerer
RAV4 er en sjarmerende bil som man lett blir glad i. Det faktum at Toyota garanterer for kvaliteten gir også en trygghet i hverdagen. Ansiktsløftingen har gjort RAV4 til en enda bedre bil - men størst er den altså ikke.