Konklusjon og konkurrenter

Ford Maverick 3.0L V6 kunne kanskje reddet skinnet hvis den kostet 100.000 kroner mindre. Vi skulle likt å høre begrunnelsen til den som er villig til å betale 530.000 kroner for denne bilen.

Publisert
Sist oppdatert

Maverick V6 kan skilte med en høy sitteposisjon, gode seter, god bakseteplass og en tøff motor. Men interiøret er så trist, utstyrsnivået så dårlig og svakhetene så mange, at bilen etter vårt syn er fullstendig uaktuell. Når den attpå til koster så mye som den gjør, blir det hele nesten komisk.

Nå skal vi skynde oss å fortelle at det ikke er Ford-importørens skyld alene at bilen koster så latterlig mye. Årsaken er å finne i det norske avgiftssystemet, som belemrer bilen med hele 285.000 kroner i volum-, effekt- og vektavgift. I tillegg skal det betales 24 prosent merverdiavgift på bilens importpris, noe som innebærer at skattemyndighetene totalt forlanger langt over 300.000 kroner for at det skal kunne settes norske skilter på en Maverick V6.

Mye å velge blant

Men dette forandrer ikke faktum - bilen er forferdelig dyr. For eksempel får du en tipp topp utstyrt og mye, mye raskere Ford Mondeo ST220 for samme pris (540.000). Eller hva med en Volvo V70 2.5 T AWD med 210 hestekrefter og automatgir (554.000). Eller en Audi A6 Avant 2.4 quattro med tiptronic automatgir (520.000).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer