Konklusjon og konkurrenter

Egentlig burde en prisforskjell på 340.000 kroner gjøre valget enkelt.

Publisert
Sist oppdatert

Men vi er litt usikre. Bensinmotoren på 4,4-liter og 286 hestekrefter er et mye bedre og dyrere alternativ. Det du mister ved å velge dieselmotoren er det selvfølgelige kraftoverskuddet som bør være i biler av denne klassen.

Rar klasse

Store SUVer begynner de fleste produsentene å ha på programmet, men det er kun Toyota og Land Rover som tilbyr luksusbiler i denne klassen. Det kan argumenteres godt for at for eksempel Volkswagen Touareg og Volvo XC90 er nær nok til å kunne kalles direkte konkurrenter. Også biler som BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse vil i pris og prestisje kunne konkurrere om de samme kundene.

Eneste direkte konkurrent er imidlertid Toyota Land Cruiser 100. Den kan bli med like langt inn i skogen som Range Rover, og er en mer forsiktig eksponering av rikdom med sine litt mindre prangende trekk. Problemet med Land Cruiser 100 er at den begynner å bli gammel, og ikke føles like luksuriøs som Range Rover.

I Toyotaen finner vi en 4,2-liters rekkesekser som yter 204 hestekrefter og har et dreiemoment på 430 Nm allerede fra 1.200 o/min samarbeider med en firetrinns automatgirkasse. Kombinasjonen sørger for at akselerasjonen og toppfart er omtrent som i Range Rover. Prislappen ligner også på Range Rover, for en Land Cruiser 100 VX må du ut med 991.600 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer