Konklusjon og konkurrenter

Med VSC har Toyota Corolla 1.6 Sol blitt et enda bedre kjøp. Men voldsomt billig er bilen ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Volkswagen har de siste årene vært flinkeste gutt i klassen når det gjelder sikkerhetsutstyr i ordinære familiebiler. Volkswagen utrustet både Golf og Passat med kollisjonsputer så tidlig som i 1992. I 2000 ble stabilitetsprogram standardutstyr i Passat og i dag er ESP standardutstyr i så godt som alle Volkswagen-modeller, også Golf. Golf V, som kommer på markedet om noen uker, vil selvsagt også ha ESP.

Ekstrautstyr hos Peugeot

Peugeot 307, som er Norges neste mest solgte bil og som dermed er Corollas hovedkonkurrent, leveres kun med stabilitetsprogram i kombinasjon med 110-hesters dieselmotor og 2,0-liters bensinmotor. Skal du ha 1,6-liter må du punge ut med 6.552 kroner for stabilitetsprogram. I likhet med Toyota kan heller ikke Peugeot levere stabilitetsprogram i kombinasjon med 1,4-liters motor.

Standard i Ghia

Ford Focus, den fjerde mest solgte kompaktbilen, etter Corolla, 307 og Golf, har stabilitetsprogram som standardutstyr hvis du velger utstyrspakken Ghia i kombinasjon med 1,6- eller 2,0-liters motor. Hvis du velger et lavere utstyrsnivå må du betale 8.900 kroner for ESP. 1,4-literen og dieselmotoren kan ikke leveres i kombinasjon med ESP.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer