

Det skal litt til å lansere en bilmodell som holder salgstallene oppe i fem år, men Peugeot har gjort en hederlig innsats. 206 er fortsatt en populær bil, men hvordan gjør den det i forhold til de langt nyere konkurrentene? La oss ta en titt:
Best i klassen - Honda Jazz
Honda Jazz er etter vår mening den aller beste bilen i småbilklassen. Den har gode kjøreegenskaper, men vinner først og fremst fordi den har formidable fleksible seteløsninger som gjør at du fint kan bruke Honda Jazz på handletur nå som den nye Ikea-katalogen har kommet. Jazzen bruker også betydelig mindre bensin per mil enn vår venn 206.
En Honda Jazz LS med 1,4 liters motor får du for 177.704 kroner, og da får du klimaanlegg inkludert i prisen.
Sjarmøren Citroën C3
Citroën har klart en viktig bragd der Peugeot har feilet. De har klart å lage en moderne og sjarmerende bil uten at designen har gått på bekostning av brukervennlighet.
Citroën C3 er langt romsligere, både for passasjerer og for bagasje, enn sin fetter Peugeot 206.
C3 1,4 XS koster fra 178.500 kroner.
Klassikeren Volkswagen Polo
Volkswagen Polo har vært en storselger gjennom mange år, og da den nåværende utgaven kom i 2001 bekreftet tyskerne at de har god kontroll på småbilene. Polo er ikke klassens beste bil, men den vinner over 206 fordi materialvalgene gir en langt høyere kvalitetsfølelse, og fordi den har et høyt utstyrsnivå.
Polo 1,4 trendline koster fra 175.600 kroner, og da er både antispinn, ESP og sentrallås inkludert.
Tøff tid for 206
Peugeot 206 er en lekker bil med rampete trekk. Dessverre skjuler ikke alltid et vakkert ytre et like behagelig indre. Giret er for slarkete, materialene for billige, bakseteplassen for dårlig og bagasjerommet for lite til. Når bilen i tillegg mangler viktig utstyr som klimaanlegg og antispinn og ESP må Peugeot nøye seg med å bli stående under "ikke blant de beste kjøpene" i bilveiviseren.
Den store småbiltesten finner du her.