Konklusjon og konkurrenter

BMW Z4 er uten tvil en av de beste luksusroadsterene på markedet. Men tenk deg godt om før du velger motor og girkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Mens forgjengeren BMW Z3 hadde en startpris på 340.000 kroner, og dermed var oppnåelig for ordinære lønnsmottakere, begynner Z4 på 460.000 kroner. Det er en stiv sum, spesielt med tanke på at de færreste vil klare seg med Z4 som eneste bil.

Årsaken til at Z4 har blitt så dyr, har blant annet sammenheng med det begrensede motorutvalget. Mens Z3 var tilgjengelig med en 1,9-liter, leveres ikke Z4 med noe mindre enn en 2,5-liters motor.

Dyrt utstyr

Det andre alternativet er treliteren, som med automatgir koster hele 618.000 kroner. I tillegg må du regne med minst 30.000 kroner i ekstrautstyr. Nettopp dette er vår hovedkritikk mot Z4. Skinninteriør, alarm og flotte felger er riktignok standard, men det holder ikke når man må punge ut med 26.000 kroner for elektrisk takbetjening og klimaanlegg. Z4 stiller også med en annen svakhet - BMW gir kun to år nybilgaranti.

Gamle konkurrenter

Vi mener likevel at Z4 sannsynligvis er det beste kjøpet i klassen. Hvorfor? Jo, blant annet fordi den har den flotteste motoren, de beste ytelsene, den mest spenstige designen - og den laveste alderen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer