Konklusjon og konkurrenter

Stasjonsvognutgaven av Nissan Primera 1.9 dCi med høyeste utstyrsnivå koster 299.900 kroner. Hva har konkurrentene å by på?

Publisert
Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at konkurransen i mellomklassen er knallhard. I denne klassen finner vi blant annet storselgere som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat, samt spennende alternativer som Mazda 6, Renault Laguna og Citroën C5. Samtlige er tilgjengelige med dieselmotor i prisklassen pluss/minus 300.000 kroner.

Hvordan klarer Primera 1.9 dCi seg mot disse rivalene? Vel, til tross for en fin motor ville den nok ikke vært vårt førstevalg. Til det er bilen for liten, kjøreegenskapene for svake og en del av løsningene for lite tillitvekkende.

468 centimeter

La oss begynne med størrelsen. Primera er 468 centimeter lang og er dermed en del mindre enn de største i klassen, Citroën C5 (476 cm) og Ford Mondeo (480 cm). Selv om plassfølelsen i Primera er god, oppleves de to nevnte konkurrentene som større biler.

Kjøreegenskapene er heller ikke på høyde med de beste i klassen. Blant annet gir Ford Mondeo, Mazda 6 og nye Toyota Avensis bedre kjøreopplevelser.

Irriterende småting

I tillegg er det en del småting som trekker ned for den japanske mellomklassebilen. Som for eksempel at den store buen i dashbordet speiler seg i frontruten. Og at organiseringen av multimediaenheten gjør det tungvint å betjene radioen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer