
Toyota RAV4 med dieselmotor har egentlig bare tre åpenbare konkurrenter; Nissan X-Trail, Renault Scenic RX4 og Suzuki Grand Vitara. Også Hyundai Santa Fe 2.0 GLS og Land Rover Freelander 2.0 TD4 er potensielle konkurrenter, men disse er begge priset rundt 360.000 kroner og koster dermed omlag 50.000 kroner mer enn RAV4 D-4D.
Honda CR-V og Subaru Forester ville også vært åpenbare konkurrenter hvis de var tilgjengelige med dieselmotorer, men det er de ikke.
Nissan X-Trail 2.2 TDI Comfort
Den farligste konkurrenten blir etter vårt syn X-Trail, en helt ny firehjulstrekker fra Nissan. X-Trail er en god del større enn RAV4, noe som blant annet resulterer i et større lasterom. Er du avhengig av plass til for eksempel barnevogn, er X-Trail et bedre alternativ enn RAV4. X-Trail kan også leveres med elektronisk stabilitetskontroll (ESP), noe som er en stor fordel, spesielt i denne bilklassen. Velger du X-Trail får du også elektriske vindusheiser i bakdørene og lyktespylere, noe RAV4 mangler.
På den annen side har RAV4 manuelt klimaanlegg og aluminiumsfelger, noe du må betale ekstre for om du velger X-Trail. Og selv om X-Trail har en større motor, er det tregere enn RAV4. Prisen taler også for RAV4. X-Trail 2,2 TDI Comfort koster snaue 333.000 kroner, 23.000 kroner mer enn RAV4 D-4D.
Godt valg
Vi synes verken Renault Scenic RX4 eller Suzuki Grand Vitara kan måle seg med X-Trail og RAV4, og ville derfor valgt en av sistnevnte. Sannsynligvis hadde vi endt opp med RAV4 og satt barnevognen på høykant.
Interessert i høye firehjulstrekkere? Følg med, om noen uker publiserer DinSide Motor en stor sammenligningstest der alle de tøffeste firehjulstrekkerne i RAV4-klassen er med.
Du finner mer informasjon om RAV4 D-4D her.
Du finner en oversikt over alle de høye firehjulstrekkerne her.