
Hadde IS200 SportCross kostet 300.000 kroner, er det mulig at vi hadde kommet frem til en positiv konklusjon. Men det gjør den ikke. I stedet koster bilen 360.000 kroner, noe som etter vårt syn setter spikeren i kisten for IS200 SportCross. Hvorfor?
Jo, blant annet fordi en Audi A4 Avant med en 1,8-liters turbomotor under panseret koster omtrent det samme. Denne bilen er ikke bare raskere og nyere, i tillegg ligger den flere divisjoner over IS200 SportCross når det kommer til opplevd kvalitet. Det samme gjør BMW 318i og Mercedes-Benz C 180 Kompressor, som begge befinner seg i samme prissjikt.
Svakt utstyrt
Det er ikke bare manglende eksklusivitet som sørger for at IS200 SportCross faller av lasset. Bilen er i tillegg relativt dårlig utstyrt. Riktignok får du gassutlandningslamper (xenon), CD-skifter og metallic lakk med på kjøpet. Men velger du IS200 SportCross må du for eksempel klare det uten dybdejusterbart ratt, noe som nærmest er utrolig i en bil i denne prisklassen. Den manglende dybdjusteringen betyr at lange personer må sitte nærmere pedalene enn ønskelig og resulterer i tillegg i trang inn- og utstiging. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) glimrer også med sitt fravær, i likhet med kjørecomputer, fartsholder, multifunksjonsratt og komfortbelysning. Dermed faller bilen i gjennom også når det kommer til utstyrsnivå.
Større, mer eksklusiv og billigere
De mest opplagte IS-konkurrentene heter Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. For å illustrere hvor mye bil du kan få for pengene i denne prisklassen har vi imidlertid også tatt med Ford Mondeo og Mazda 6. For 350.000 kroner kan du få sistnevnte med 2,3-liters motor, masse utstyr og et mye større lasterom. I tillegg er interiøret langt mer eksklusivt enn det IS200 SportCross kan by på.
Du finner mer informasjon om Lexus IS200 SportCross her.
Store bilder finner du her.