Konklusjon og konkurrenter

Nye Audi A8 er velutstyrt, rask og elegant og er uten tvil blant de mest interessante luksuslimousinene på markedet.

Publisert
Sist oppdatert

Nye A8 vil etterhvert bli tilgjengelig med både W12-motor og en ny 4-liters dieselmotor. Inntil disse er på plass må man imidlertid velge blant A8 3.7 V8, som koster 1.090.000, og A8 4.2 V8, som er priset til 1.238.000.

Mange sterke sider

Vi har foreløpig ikke kjørt 3,7-literen og kan derfor ikke uttale oss om denne. Det vi imidlertid kan si, er at A8 4.2 V8 er en svært interessant bil for den som har drøye 1,2 millioner kroner å bruke på en stor sedan. A8 er som nevnt foreløpig alene om å tilby 6-trinns automatkasse i kombinasjon med firehjulsdrift og er i tillegg godt utstyrt. Motoren er, til tross for mindre slagvolum, omtrent like sterk som motoren i 745i, og langt friskere enn S 430-motoren. Til tross for dette er Audien noe billigere enn sine to tyske konkurrenter.

Klarer seg godt

Lexus LS430 er etter vårt syn ikke noen verdig konkurrent til nye Audi A8 og Volkswagen Phaeton blir altfor dyr, i hvert fall hvis man ønsker bensinmotor foran torpedoveggen. Nye Jaguar XJ kan åpenbart bli en verdig konkurrent, men før den er på plass, i april, er det BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse som er de mest opplagte konkurrentene. Og mot disse ser det altså ut til at A8 klarer seg godt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer