
Vi liker Mercedes-Benz C-klasse godt og stortrivdes med 2,6-liters V6-motor og firehjulsdrift. Vi synes imidlertid bilen blir svært dyr. 566.000 kroner er mye, spesielt hvis vi sammenligner med Audis alternativ - A4 Avant 1.8 T quattro. Denne har riktignok ikke en V6-motor under panseret og den er heller ikke tilgjengelig med automatkasse. Til gjengjeld har den en flott turbomotor, som yter 163 hestekrefter. 0-100 går unna på 9,1 sekunder og motoren er kjent for å være sterk i hele turtallsregisteret.
Straffer slagvolum
Årsaken til at C 240 T 4MATIC er så mye dyrere enn A4, er blant annet å finne i det norske avgiftssystemet, som straffer slagvolum. Mens Audien med sin 1,8-liter slipper unna med 28.000 kroner i slagvolumavgift, blir Mercedesen ilagt over 81.000 kroner.
Vi har gitt A4 svært godt skussmål i en rekke tester og er derfor ikke i tvil - vi ville valgt A4 Avant 1,8 T quattro fremfor C 240 T 4MATIC, selv om vi altså måtte ha klart oss med manuell girkasse.
Interessant Volvo

Også Volvo har et interessant alternativ - V70 AWD med 2,5-liters turbomotor. Denne koster drøye 560.000 kroner med automatgir og ligger prismessig altså rett under Mercedesen. Dette til tross for at den er både større, sterkere og raskere (se tabell nederst i artikkelen). Vi mener derfor at også V70 AWD er et bedre kjøp enn C 240 T 4MATIC.
BMW 325Xi Touring
BMWs alternativ, 325Xi Touring, har i likhet med C 240 en sekssylindret motor. Men i motsetning til Mercedes har BMW satset på å ordne sylindrene i én rekke. Rekkesekseren yter 192 hestekrefter og gjør 325 Xi til den raskeste i dette selskapet - bilen klarer 0-100 på 8,5 sekunder. 325Xi Touring med automatgir koster 570.000 kroner og er altså litt dyrere enn Mercedesen. Å kåre en vinner blant disse to bilene er vanskelig.
Vi har nå gått gjennom de mest åpenbare konkurrentene Vi nevner imidlertid at nykommeren Mazda 6 finnes i stasjonsvognutgave med 2,3-liters motor og firehjulsdrift. Pris: 400.000 kroner.
Du finner mer informasjon om Mercedes-Benz C 240 T 4MATIC her.