Konklusjon og konkurrenter

BMW 520i A Touring har en fin motor og en god girkasse og leveres med en rikholdig standardutstyrspakke. Men bilen er ingen klar vinner i sin klasse.

Publisert
Sist oppdatert

De viktigste argumentene mot 5-serie stasjonsvogn er alderen. Bilen er 5 år gammel og vil høyst sannsynlig bli byttet ut i løpet av to til tre år. Med tanke på bruktpris er det aldri lurt å kjøpe bilmodeller som er i slutten av sitt livsløp.

Kun 2 år

Et annet argument mot BMW er nybilgarantien, som kun løper i 2 år. To av de viktigste konkurrentene, stasjonsvognutgavene av Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse, leveres begge med 3 år nybilgaranti.

Når det er sagt, de to hovedkonkurrentene er heller ikke spesielt nye. E-klasse stasjonsvogn ble lansert i 1996, ett år etter 5-serie stasjonsvogn, og Audi A6 Avant kom i 1998. Sistnevnte har forøvrig nettopp fått en ansiktsløfting.

Volvo V70

Vi er usikre på hvilken bil vi hadde valgt hvis målet var en bensindrevet stasjonsvogn i 500.000-kroners-klassen. BMW 520i A hadde åpenbart vært et av alternativene, men vi hadde nok også tatt oss en grundig titt på Volvo V70 2.0 T. V70 er riktignok noe mindre enn de andre bilene i dette selskapet. Men den har en sprek 180-hesters turbomotor under panseret og koster nesten 50.000 kroner mindre enn BMWs alternativ. I tillegg er V70 en vakker bil. Ulempen er at Volvo, i likhet med BMW og Saab, kun gir 2 år nybilgaranti.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer