Konklusjon og konkurrenter

Volkswagen Passat W8 handler mye om den nyutviklete motoren, og bilen kan fungere som kamuflert forbruk.

Publisert
Sist oppdatert

Er du fintfølende og ønsker en anonym bil med voldsom motor kan Passat W8 være løsningen. Den er mindre prangende enn BMW, Audi og Mercedes, men blir av de fleste avslørt på lyd og antallet rør det kommer eksos ut av. Få vil imidlertid kunne avsløre deg som en som har brukt tilsvarende tre standard firmabiler med penger på en bil.

Åtte sylindere

Ytelse i form av hestekrefter og dreiemoment er en ting. Noe helt annet er følelsen av åtte sylindere under panseret. Lyden og den jevne tilgangen på kraft, kanskje spesielt i høyere hastigheter, er vanskelig å oppnå uten å være generøs med sylinderantallet.

Vi ser nærmere på tre konkurrenter, alle tyske, alle laget for Autobahn, og ingen av dem er spesielt prisgunstige i Norge.

Audi A6 4,2 40V Quattro

Det er bedre plass under panseret i A6, og en V8 har vært på plass siden 1999. Det er en 4,2-liter på 300 hestekrefter, og med 400 Newtonmeter (Nm) ved 3.000 o/min. Prisen starter på 1.036.700 kroner som Avant.

A6 er en større bil, og er bedre støyisolert og med bedre fjæringskomfort. Audien er eneste i dette selskapet som kommer med 16-tommers felger som standard, de andre kommer på 17-tommers felger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer