Konklusjon og konkurrenter

Ved å gjøre bilen større, ønsket Hyundai å flytte Elantra opp en klasse. Hvem er konkurrentene nå, og hvordan kommer Elantra ut i forhold til dem?

Publisert

Konkurrentene som Hyundai selv sikter seg inn på, er Nissan Primera og Toyota Avensis. Visst kan Hyundai meget vel konkurrere på størrelse, men hvorvidt den tiltrekker seg samme kundegruppe som de ovennevnte modellene, er kanskje en annen side av saken.

Primera

Primera 2.0 har bortimot samme ytelser som Elantra 2.0. Primera har 1 hk mindre enn Elantra, og akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen tar 0,5 sekunder lengre for japaneren enn koreaneren. Velger du en Primera i Elegance-utførelse, får du en bil som er tilnærmet lik Elantra i utstyrsnivå – pluss aluminiumsfelger og større bagasjerom (490 liter) i tillegg. Primera 2.0 Elegance koster 277.000 kroner, 37.000 mer enn vår testbil

5724">Les vår test av Primera med 2,0-liters motor og CVT-kasse her

Avensis

Toyota Avensis 2.0 er omtrent like rask som Elantra 2.0: 0,2 sekunder skiller de to, i Elantras favør. Avensis kan også tilby større bagasjevolum (460 liter) enn Elantra, om enn ikke like stort som i Primera. Utstyrsmessig kan Avensis Linea Sol skilte med to kollisjonsputer mer enn Elantra, pluss aluminiumsfelger. Avensis 2.0 Sol Klima koster 277.400 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer