Konklusjon og konkurrenter

Det er svært få kombikupeer i Golf-klassen som kan skilte med like sterke dieselmotorer. Og de byr ikke A3 på nevneverdig konkurranse.

Publisert

Det er jo nettopp VW-gruppen som definitivt har tatt ledertrøya det siste halve året med pumpedyseteknikken som de foreløpig er alene om å bruke. Effektuttaket pr. liter slagvolum nærmer seg tallene for tilsvarende bensinmotorer, men dreiemomentet er langt, langt høyere og forbrukstallene tilsvarende lavere.

Prisene er derimot slett ikke avskrekkende så lenge avgiftssystemet her hjemme ikke straffer dreiemoment, og nettopp derfor bør det være attraktivt for de som vil ha en kjapp bil å titte på diesel som et aktuelt alternativ.

Beste A3-kjøp?

130 hk-versjonen av A3 1.9 koster 14.400 mer enn tilsvarende bil med 110 hk og vi ser derfor ingen grunn til at du skal nøye deg med 235 Nm når du kan få 310. For å få tilsvarende ytelser fra en annen A3 er du dessuten til å minimum vurdere en A3 1.8T med 150 hk, som koster 13.000 mindre enn vår testbil. Igjen går vår anbefaling i retning dieselmotoren.

Derimot begynner det å bli hip som hap dersom du vurderer en A3 1.8T med 180 hk, men denne er faktisk 22.000 dyrere enn A3 1.9 Tdi, og greier nok heller ikke å henge med i øvelsene fleksibilitet og akselerasjon i fart.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer