Konklusjon og konkurrenter

Som nevnt i innledningen er det store likheter mellom dieselkonkurrentene i Golfklassen, likevel er det store nok forskjeller til at vi kan hevde at fem ulike behov kan dekkes.

Publisert

Her er en kort oppsummering av de fem konkurrentene.

Peugeot 306 HDI

Siden Citroën Xsara og Peugeot 306 deler en del felles komponenter, er 306 XTDT HDI stasjonsvogn den av konkurrentene som ligner mest på Xsara HDI. I basisversjon koster 306 XTDT HDI 215.400 kroner, og prisfordelen på knappe 6.000 kroner i forhold til Xsara HDI skyldes ikke at 306 HDI er dårligere utstyrt, snarere tvert imot. 306 kan blant annet skilte med aluminiumsfelger og lakkerte støtfangere. Men Xsara HDI har bredere dekk enn 306, Xsara har nemlig 195/55R15-dekk mot 306 sine standard 185/65R14.

Ytelsesmessig er de to bilene så å si identiske, men Xsara har bedre innvendig plassutnyttelse med nær 80 liter mer bagasjeplass bak baksetet. Det skulle være verdt noen kroner.

VW Golf Tdi

I Firstline-versjon koster Golf med like sterk motor som Xsara om lag 12.000 kroner mer enn sin franske konkurrent, og også den har mindre bagasjevolum enn Xsara HDI. Med hensyn til utstyr har Golf Firstline Tdi klimaanlegg som standard, noe som koster 10.000 kroner på Xsara HDI, men den har ikke elektriske vindusheiser eller sentrallås. Prismessig kommer de derfor noenlunde likt ut med samme utstyrsnivå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer