Konklusjon og konkurrenter

Citroën Evasion er laget på samme plattform som Peugeot 806, kun med små designmessige ulikheter. Hvordan kommer Evasion ut i konkurranse med 806, og finnes det andre alternativer?

Publisert

Registreringsstatistikk viser at Peugeot selger en god del mer av denne flerbruksbilen enn hva Citroën gjør: 23. november hadde Citroën solgt 26 Evasion, mens Peugeot på samme tidspunkt hadde solgt 65 stykk av sin 806 som personbil.

Evasion vs. 806

Det meste av forklaringen på dette følger nok naturlig av at Peugeot har en over dobbelt så stor markedsandel som Citroën generelt. Men dette er to nær sagt identiske biler, med nærmest identiske priser. ”Vår” Evasion med 2,0-liters bensinmotor med 123 hk, koster 352.300 kroner. 806 med identisk motorstørrelse og ytelser, og med unntak av ytterst få detaljmessige ulikheter, koster 352.000 kroner. Få detaljmessige ulikheter, med unntak av ett nokså vesentlig punkt: Peugeot har serviceintervaller per 30.000 kilometer, mens Citroën må sjekkes dobbelt så ofte – der er serviceintervallene hver 15.000 kilometer. 806 blir dermed billigere i drift.

Voyager og Sharan/Galaxy

Chrysler Voyager og VW Sharan/Ford Galaxy tilbyr også plass til syv. Begge disse er imidlertid større enn Evasion, Voyager er 28 cm. lengre, pluss en del bredere og høyere enn Evasion, mans Sharan/Galaxy er 17 centimeter lengre og ellers nesten like bred og høy som Evasion.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer