Konklusjon og konkurrenter

Nær en halv million kroner er svært mye penger for en en bil som er knappe 4,5 meter lang. Og er det krutt under panseret og oppsiktsvekkende design du jakter etter, ser du på feil bil.

Publisert

Selv om 3-serie Coupe utvilsomt er den lekreste bilen i BMW’s 3-serie, er den ikke prangende. Den er lekker, elegant og ikke minst kompakt, og den er klassisk i sin coupéform.

Dette er bilen for feinschmeckeren, teknokraten og BMW-fantasten. Og joda, vi kan godt tenke oss at mange vil falle for fristelsen å sote ruter, senke bilen enda mer, feitere felger og bredere dekk. Kanskje en liten frontspoiler også? Men det er feil, feil, feil å gjøre noe slikt på 3-serie Coupe. Den skal være slik den er – helhetlig.

Tyske konkurrenter

Skal du style en av BMW 323’s konkurrenter får du kjøpe deg en Audi TT 1.8T Quattro. Den er kjappere enn BMW’en, koster litt mindre og har firehjulsdrift. Slik sett kan den også forsvares med at den er “et godt kjøp” sammenlignet med 323 Ci. Men de to bilene er så grunnleggende forskjellig at de knapt henvender seg til samme kundegruppe, selv om de størrelses- og motormessig er nokså like.

Nei, En Mercedes CLK er mer i samme gate – en bil som også lyser av kraftfullt, men diskré design. Men en CLK 230 Kompressor er nærmest konkurrent inntil BMW kan levere 328 Ci, å sammenligne den med 323 Ci som har 23 hk mindre og en prislapp som ligger 90.000 kroner lavere er ikke fair.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.