Konklusjon og konkurrenter

Clarus stasjonsvogn starter på 209.000 kroner. Legg på 10.000 kroner, og du har vår testbil (1.8 SLX) inklusive elektriske vindusheiser og klimaanlegg. Tilsynelatende et forlokkende tilbud.

Publisert

Men. Her er flere store “men”. For det første er plassutnyttelsen i bilen dårlig, en stasjonsvogn på 475 cm forventer vi har større bagasjerom enn Clarus. Kommer du borti bilen bør du også merke deg hvor lavt det er under lasteluka når den står oppe, er du over 180 må du faktisk passe deg så du ikke skaller i den skarpe underkanten av bagasjeromsluka.

Riktignok vil mange kanskje sammenligne Clarus med større stasjonsvogner, særlig på grunn av lengden. Vi plasserer likevel Clarus i mellomklassen på grunn av et helhetsinntrykk av plass, pris og komfort. Clarus er IKKE en storbil, til det er både plassen og komforten for svak.

3 sterke konkurrenter

Bruker vi Kia’s tilsynelatende prisfordel, og leter opp stasjonsvogner som er inntil 475 cm lange, men som koster under 230.000 kroner, finner vi 3 sterke kort:

Ford Mondeo 1.6 MistralMondeo har en mindre motor enn Clarus, men den har adskillig mer plass. Ford’en er imidlertid nokså treg, og koster (med klimaanlegg) rundt 8.000 mer enn Kia Clarus. Komfort- og finishmessig er Mondeo overlegen.

VW Passat 1.6 FirstlineDen kanske mest populære stasjonsvognen på markedet er litt sterkere og litt kjappere enn Mondeo, men har litt mindre bagasjerom – likevel kan den skilte med 25 prosent mer plass i bagasjerommet enn Clarus, og en komfort som er den overlegen. Legg på 9.000 kroner fra en Clarus, og du har en Passat 1.6 Firstline.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.