Konklusjon og konkurrenter

Et fleksibelt indre og greie kjøreegenskaper til tross – Zafira får oss ikke til å tenne på alle pluggene!

Publisert

Og hvorfor ikke? Den har da alle kvaliteter en skikkelig familiebil bør ha? Joda – eller i alle fall nesten. Og er du bare på jakt etter en fleksible familiebil, har du funnet det du trenger.

Zafira’s problem -- eller kanskje rettere; vårt problem -- er i første rekke at bilen ikke greier å engasjere. Den har ikke et spesielt spennende utseende verken inni eller utenpå, innvendig har Opel til og med greid å legge inn et rødt felt på forsetene, uten at vi helt forstår hva som er så spennende med akkurat det.

For dyr?

Dernest er det prisen. Vår testbil koster 245.500 kroner, og så vidt vi kan forstå gir ikke Opel like mye rabatter på denne bilen som de gir på en god del andre modeller. Det har nemlig vært viktig å få bilen under firmabilgrensen på 250.000, selv med et brukbart utstyrsnivå, og under introduksjonen av bilen antydet Opel Norge et prisnivå på rundt 260.000 kroner.

For samme pris får du en Renault Megane Scenic 2.0 Avance – med klimaanlegg, alufelger – full pakke. I tillegg er den betydelig friskere på veien enn Zafira 1.8. Det gjenstår å se hvor billig Opel greier å prise basisversjonen av 1,6-literen når den kommer, men det er lite trolig at de greier å komme ned på niva med de 199.000 kronene Reanult forlanger for enkleste versjon av Scenic.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer