Toledo er nemlig 444 cm lang -- det er for langt til at bilen skal havne i Golf-klassen der bilene stort sett er 400 til 420 cm lange, mens de fleste mellomklassebiler er omlag 450 cm lange. Men Toledo har en prislapp som tyder på at det er i kompaktklassen kampen skal stå.
Borteseier til Toledo
Toledoen har to franske konkurrenter -- Citroën Xsara 1.9 TD SX og Peugeot 306 XRDT, som begge har PSA-gruppens 1,9-liter turbodiesel på 90 hk. Dermed er vår testbil vesentlig sterkere og kjappere enn de to franske utfordrerne. Xsara er dessuten 17 cm kortere og 306'en er hele 34 cm kortere enn Toledo. Og selv om de franske bilprodusentene er flinke til å utnytte den innvendige plassen i sine biler, har de ingen mulighet til å hamle opp med Seat Toledo.
Så skulle du kanskje tro at Toledoen er vesentlig dyrere enn de to, men det er den altså ikke. 306 XRDT og Citroën Xsara koster omlag 35.000 kroner mindre enn den spanske utfordrer, men når Peugeot 306 HDI kommer -- med ytelser som er i nærheten av Seat Toledo, blir ikke prislappen vesentlig forskjellig. Dermed slår Toledo de to på hjemmebane -- vanligvis er det franskmennene som har de beste kort på hendene når det kommer til dieselbiler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger