Særlig med tanke på at Saxo VTS skal konkurrere med de litt mer "sportslige" konkurrentene fra Oel, Ford, VW og Peugeot.
For å være hel konkrete; bilene det er naturlig å sammenligne Saxo VTS med er Ford Fiesta 1.3, Mitsubishi Colt 1.3 GL, Nissan Micra 1.3 SRi, Peugeot 106 XN 1.4 Renault Clio 1.4 RT, Opel Corsa 1.4 Sport og VW Polo 1.4.
Med unntak av Fiesta og Polo, som har 60 hk, har de andre konkurrentene samme effekt -- 75 hk. Men det Polo mangler på effekt, tar den igjen i dreiemoment på hele 116 Nm. Dette er høyest av samtlige, men Saxo og 106 kommer på delt 2. plass med ca 111 Nm.
Sportsligst Saxo
Men selv om Poloen har allverdens av dreiemoment, har den for høy vekt og for lange gearutvekslinger til å hamle opp med Saxo'ens akselerasjon, og det er det helleringen av de andre konkurrentene som gjør. Og joda - 11,2 sekunder fra 0 - 100 km/t virker ikke skremmende, men det er fort nok i en liten bil.
I tillegg har Saxo VTS mer utstyr enn de fleste av disse konkurrentene, men likevel ligger den prismessig svært godt an.
Førstevalg?
Det er bare Colt og 106 XN som har lavere pris, men begynner du å legge på ekstrautstyr på disse bilene tilsvarende det som er standard på Saxo, kommer du fort opp i en høyere totalsum enn det den freidige franske frøkna har.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger