Konklusjon og konkurrenter

Hadde Kia Sportage vært 25.000 kroner billigere, ville vi vurdert å presentere bilen som klassens beste kjøp. Men det er den dessverre ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Kia Sportage 2.0 16V CRDi EXTP har mange kvaliteter. For det første kan bilen skilte med god plass og praktiske løsninger. Motoren er fin og girkassen svært god. Velfungerende firehjulsdrift trekker også opp, i likhet med fine og trygge kjøreegenskaper, flotte bremseegenskaper, et trivelig interiør og et høyt utstyrsnivå. Bilen har i tillegg et utseende det er lett å like.

Svakheter

Likevel kommer ikke vi til å kåre Sportage 2.0 16V CRDi EXTP til klassens beste kjøp. Hvorfor? Jo, blant annet fordi bilen har enkelte svakheter. For det første mangler bilen integrert radio. Dette betyr at mellom 2.000 og 5.000 kroner må legges til prisen. I tillegg mangler rattet dybdejustering og instrumentene er etter vårt syn litt for enkle. Kjørecomputeren betjenes via en knapp under instrumentpanelet, noe som er tungvint og bilen mangler lyktespylere. Fremre passasjer-kollisjonspute kan ikke kobles ut og avstanden mellom forsete-passajerenes hode og hodestøtte er stor. Kun førervinduet har ett-trykk-funksjon, og det kun på nedoverveien. Det midtre setebeltet i baksetene er innfestet i taket, noe som ikke er ideelt, og klokken har kun 12-timers urverk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer