Konklusjon

Rekkefølgen på pallen i denne testen overrasker kanskje ingen, men det mest interessante finner vi når vi titter bak plasseringen.

Publisert
Sist oppdatert

Dette er tre veldig forskjellige biler. Og alle holder et meget høyt nivå. Det er dermed ikke sikkert at plasseringen i seg selv i denne testen er av avgjørende relevans for alle. Da er det viktigere å titte bak tallene.

3. Citroën C5

For det er med et litt tungt hjerte at vi setter Citroëns nykommer sist. Den har nemlig sjarmert oss overraskende mye og var den bilen det var størst konkurranse om gjennom testperioden. Dette er en av de desidert beste modellene fra den franske produsenten de siste 15 årene. Den er rett og slett vellykket og bedre enn vi hadde forventet. Og det må tas med i betraktningen at vi har målt den mot de desidert tøffeste konkurrentene i klassen.

For dyr

Hvorfor ender den så sist? Jo, fordi den til tross for noen meget sterke sider også har en del svakheter. For det første har vi prisen. Den ligger i utgangspunktet godt over 50.000 kroner høyere enn de to andre. Det er ganske mye i dette segmentet. Riktignok kan litt forklares med et litt høyere utstyrsnivå, men korrigert for dette vil det fortsatt gjenstå et sted rundt 40.000 kroner. Det avanserte fjæringssystemet Hydractive III+ må nok ta en del av skylden for merprisen, men siden denne motor- og girkombinasjonen ikke kan leveres med noe annet, må vi bare forholde oss til det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer