Konklusjon

Fords debut i folkeSUVklassen er vellykket, men ikke god nok til at en ny konge skal krones.

Publisert
Sist oppdatert

Vi hadde store forhåpninger og forventninger til Kugas kjøreegenskaper, ettersom både Mondeo og Focus er svært velkjørende biler i sin klasse. Det er for så vidt også Kuga, men på en klart mer usportslig måte. Dermed ender man opp med en komfortpreget bil uten særlig dynamisk potensial.

Taper på kjøreegenskaper

Tiguan er litt motsatt. Riktignok er heller ikke den like agil som tilsvarende Golf eller Passat, men på ganske normalt svingete norske landeveier, trives den likevel klart bedre. SUV-preget er definitivt mindre og kjørefølelsen klart mer kompakt og underholdende. Riktignok er fjæringskomforten i lavere hastigheter ikke like god som i Kuga, men kjøremessig er Tiguan likevel en klar vinner.

Legg også til et litt bedre og mer moderne firehjulsdriftsystem og Ford taper faktisk på kjøreegenskaper. Det er ikke så ofte. Også motoren er mer tiltalende i Tiguan, og den kan dessuten kombineres med automatgir, et svært viktig poeng for mange.

Bagasjerom og opplevd kvalitet

På praktiske egenskaper klarer heller ikke Kuga å tukte Tiguan, først og fremst på grunn av et mindre bagasjerom. I tillegg er kvalitetsinntrykket noe bedre i Tiguan.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer